De virtuele boekentour van Droomvallei auteur Ivonne

De uitdaging: 20 blogs in 20 weken. Elke week op een andere website. Zal het me lukken om steeds weer een interessant artikel te schrijven over helen van seksueel misbruik? Maak elke week kennis met een andere website en lees vanuit allerlei invalshoeken over helen van seksueel misbruik.

Volg de tour wekelijks via de links onder in deze blog, of ga naar www.helenvanseksueelmisbruik.nl voor het tourschema.

Het boek Helen van seksueel misbruik bij de Droomvallei Uitgeverij

Mijn keuze van uitgeverij roept regelmatig vragen op:

Droomvallei Uitgeverij? Die zijn toch van de kinderboeken?
Bijt dat elkaar niet, zo’n zwaar onderwerp en kinderboeken?
En hoe ben ik bij ‘De Droomvallei’ terecht gekomen?
Dat laatste is een heel verhaal.
Dat heeft namelijk alles te maken met Iris van Vrouwenfavorites, de vorige stop op deze Virtuele boekentour.

December 2012 en de deadline komt in zicht

Het is december 2012 en ik ben vastbesloten om mijn boek in eigen beheer uit te geven. Ik wil namelijk zelf de controle hebben over de vormgeving. Alle uitgevers die ik tot nu toe gesproken heb, willen de foto’s uit het boek weglaten of op zijn minst in een aparte katern zetten. Dat daarmee het hele idee van de foto’s: een rustpuntje voor de ziel bij het lezen van het boek, weg komt te vallen, vinden zij niet van belang.

De productiekosten van een boek, met foto’s verspreid over de verschillende hoofdstukken, zijn namelijk vele malen hoger. ‘Kunnen we het geen zwart-wit foto’s maken?’ Degenen onder jullie die het boek inmiddels in het bezit hebben weten hoe ridicuul die suggestie is. De prachtige macro-foto’s van Agnes van der Graaf verdienen het om in hun volle kleurenpracht gezien te worden.

De virtuele inspiratiesessie

Iris van Vrouwenfavorites is een moderne ondernemer, die durft te experimenteren en gebruik maakt van de mogelijkheden die internet biedt. In het hele land vinden inspiratiesessies plaats, vaak dure netwerkmogelijkheden, waarbij de meerwaarde ligt in het maken van nieuwe connecties en gebruik maken van elkaars vaardigheden en netwerk. ‘Dat moet toch ook online kunnen’ moet Iris gedacht hebben. Ze verbond 10 mensen vanuit haar eigen netwerk, die ieder een vraag hadden, aan elkaar via ‘een rondreizende vraag en antwoord mail’ en ziedaar het idee achter de ‘Virtuele inspiratie sessie’. Het is begin januari en ik doe mee. Esther ook…

Ik heb vooral vragen over hoe ik mijn boek gepubliceerd kan krijgen, in eigen beheer. Ik krijg allerlei tips die hout snijden. Omdat financiën een probleem zijn, krijg ik de tip om een voorverkoop te houden via mijn website. Zo verdien ik een deel van de investeringskosten van te voren. Mensen die mijn boek bestellen krijgen bovendien een uitnodiging voor de lancering.

 Contact met de Droomvallei

Eén van de grotere uitgaven bij het maken van een boek is de layout. Ik probeer inmiddels zelf de layout te doen, want 700 euro uitgeven aan het vormgeven zit er gewoon niet in. Ik moet tenslotte ook de drukker betalen. Al snel ben ik ten einde raad, want de layout van een heel boek maken, in een gewone wordprocessor, is niet te doen. Gelukkig bood Esther soelaas.

Als uitgever heeft ze interesse in mijn boek. Ik vertel haar meteen over de foto’s en hoe andere uitgevers daar op hebben gereageerd. Ze begrijpt mijn punt. ‘Natuurlijk moeten de foto’s bij de hoofdstukken. Het boek moet worden zoals je het als auteur bedacht hebt.’ Zelf maakt Esther prachtig geïllustreerde kinderboeken en ook bij haar zijn de tekeningen en kleurplaten een integraal onderdeel van het boek. Ik ben blij dat ik een gelijkgestemde ziel heb gevonden.

Esther wil het boek natuurlijk eerst lezen en ze schrikt enorm als ze mijn deadline hoort. Op 26 februari moet het boek er zijn! Dat zet wel wat druk op de ketel. Het boek valt bij haar in de smaak. Ze zegt zelfs dat ze het een eer zou vinden om dit boek uit te geven. Een belangrijk boek dat eigenlijk iedereen moet lezen.

Een innovatieve uitgeverij

Wanneer creatieve mensen een bedrijf beginnen, dan is het niet zelden een innovatief bedrijf. Esther heeft geen ‘klassieke’ uitgeverij, die de rechten van een boek koopt, het boek produceert en alle promotie doet. Waar zij voor staat is een ‘partnerschap in productie’ waarbij we in overleg bepalen wie wat doet voor het boek. Ik ben zelf handig genoeg met promotie, dus daar had ik haar niet voor nodig. Inmiddels liep de voorverkoop ook goed, dus de financiering van het boek kwam ook wel rond. Maar de contacten met de drukker, de layout en de contacten met het Centraal Boekhuis en dergelijke, dat laat ik met liefde aan Esther over. Ze is er ook heel goed in, staat echt op de bres voor je als het nodig is.

De layout is een grote klus, ook voor iemand die wel de juiste software heeft. Esther doet de vormgeving. Ik vertaal de boeken van Esther in het Engels. ‘Shiny twinkles in the night’ en ‘Vera Bird in the Magic Forest’ vinden inmiddels hun weg naar kinderen in Amerika en Engeland. ‘Daniel the Freckled Dolphin’ is mijn volgende project. Ik vind het ook nog eens hartstikke leuk om te doen. Het is echt en uitdaging om de subtiele humor van Esther te vertalen in het Engels, vooral ook omdat één van die boeken  (Vogel Vera in ht wonderbos) op rijm is gesteld.

En bijt het elkaar niet? Kinderboeken en seksueel misbruik?

Esther is daar heel duidelijk over: ‘De Droomvallei staat voor boeken die positiviteit benadrukken, die de wereld een stukje mooier maken. Positiviteit bereik je niet door de nare dingen te ontkennen, maar juist door ze te erkennen en in het licht te houden, zodat je er iets aan kunt doen. Jouw boek gaat niet over seksueel misbruik, het gaat over het helen daarvan. Het positieve geluid. dat je kunt helen van seksueel misbruik, past prima bij de missie van de Droomvallei Uitgeverij.’

En daar kan ik mij helemaal in vinden.

Volgende week is de virtuele boekentour te gast bij: www.mensmetdier.nl met een artikel over ‘Animal Assisted Therapy bij seksueel misbruik. De blog van vorige week vind je op: www.vrouwenfavorites.nl

Plaats een reactie