Kinderen en creativiteit: een herfst kleurplaat

Toen ik zwanger was van mijn oudste, wist ik het zeker: de baby in mijn buik is een meisje.
Ik zag haar al voor met een jurk aan en met vlechten in het haar.
We gingen samen met de poppen spelen en tutten.
Hoe ik daar bij kwam weet ik ook niet, zelf heb ik vrijwel NOOIT met poppen gespeeld, hooguit gegooid.
Mijn zussen hadden de poppen, poppenwagens en wiegjes.
Samen speelden we met de lego.

Ik had boeken.
Bij de bibliotheek haalde ik er iedere week zo veel mogelijk boeken, om ze een week later gelezen om te ruilen.
Uren bleef ik weg op de woensdag middag.
Uiteraard kon ik de bieb niet verlaten voordat ik alle tijdschriften op de kindertafel door had genomen.
De Donald Duck, de Tina en wat er verder allemaal nog lag.

Bij de twintig weken echo bleek dat ik mijn idee een beetje bij moest stellen.
Een jongen. Aha, voetballen en hutten bouwen dus.

Kort na de geboorte van jongste zoon in 2006 startte ik met de opleiding tot kunstzinnig dynamisch coach.
Voor mij als techneut, docent bij het technisch onderwijs, iets heel anders dan ik gewend was.
Juist daarom ook goed.
Ook IK was zo iemand die sinds de lagere school niet meer geschilderd of getekend had.
Ja, wel geschilderd, deuren en raamkozijnen. En ik was opgeleid tot technisch tekenaar.
Het klodderen met verf op een papier of het krassen met een potlood was ik verleerd.
Door mijn kinderen heb ik daar weer kennis mee gemaakt.

Dat heeft geresulteerd in mijn eigen bedrijf, De Droomvallei.
Sinds de start van mijn bedrijf heb ik honderden workshops verzorgd.
Voor ouders, voor kinderen. Samen of apart.
Ik heb duizenden (creatieve) boeken verkocht.
Niet alleen mijn boeken, ook de boeken van de Droomvallei auteurs.
Waarom?
Omdat we meer kunnen dan we zelf denken.
Creativiteit is het vermogen om iets nieuws te scheppen.
Er zijn ook stappen vooraf nodig.
De stap om het te durven.
De fantasie te ontwikkelen.
Eigenheid.
Te ontdekken waar je de inspiratie vandaan kan halen.
Als dit lukt, kan je het op allerlei manieren inzetten.
Ook zakelijk.

Inmiddels zitten de heren in groep 4 en 5.

In de voorgaande klassen heb ik aan het wat knutselprojecten mee mogen werken.
Sinterklaas, kerst, Pasen, herfst, noem maar op.
Om vervolgens alle kinderen één vel papier te geven, drie rondjes, één driehoek, een veer en zo nog wat meer, waarmee ze allemaal dezelfde sint of piet (afhankelijk van het jaar) moesten fabriceren.
Zo werkt het dus niet in de Droomvallei.
Ik ben van mening dat het op de lagere scholen van belang is dat kinderen echt creatief mogen zijn.
Zelf iets mogen verzinnen in plaats van de standaard voorbeelden uitwerken.
Op veel basisscholen is dat ook zo.
Helaas is het mijn ervaring dat het lang niet overal zo is.
Ik ben dan ook blij dat ik op de Ouders Natuurlijk beurs in Doorwerth, op 14 juni 2014 een lezing mag verzorgen met het onderwerp “Creativiteit voor kinderen, nut of noodzaak?”
Ter inspiratie!

Tot die tijd maar even een herfstkleurplaat.
In de herfst komt een kleur plaat altijd van pas.
Wie maakt de giraf het kleurrijkst?

Herfst kleurplaat
Herfst kleurplaat: vliegende blaadjes

PS wat mij vandaag inspireerde bij deze kleurplaat?
Een raadsel op Facebook en het blaadjes opruimwerk van mijn heren en de reacties daarop.

Een gedachte over “Kinderen en creativiteit: een herfst kleurplaat

Plaats een reactie